A szeretet a gyermek első nyelve. Ezen igazság a címe a Szeretet bőséges megosztása a speciális igényű családoknál negyedik fejezetének. A fejezet két gyermekfejlődési koncepciót tár fel, amelyek segíthetnek a szülőknek, hogy jobban megérthessék, hogyan fejezzék ki szeretetüket a fogyatékossággal és speciális igényekkel élő gyermekeik felé.
(magyarra fordítva: Bőséges szeretet megosztása sajátos nevelési igényű családokban: Az 5 szeretetnyelv® fogyatékossággal élő gyermekeket nevelő szülőknek című fejezetben. (Angol nyelven olvasható. Gary Chapman: Sharing Love Abundantly in Special Needs Families: The 5 Love Languages® for Parents Raising Children with Disabilities)
Az első koncepció a kötődési típusok. A kötődés kifejezés a mentálhigiénés szakzsargonban egyenértékű a szeretettel. A terület szakemberei 4 kötődési típust azonosítottak, hogy megállapítsák, hogyan tanulnak meg szeretni vagy kötődni elsődleges gondviselőikhez az egészen fiatal gyermekek. (Ainsworth-féle kötődési típusok)
- A biztonságos kötődés akkor jön létre, amikor a gyermeknek folyamatos, érzelmileg megfelelő kapcsolata van a szülőkkel. A biztonságos kötődésű gyermekek erősnek érzik magukat a világ felfedezéséhez fejlődésük és növekedésük során.
- A bizonytalan-elkerülő kötődés akkor alakul ki, amikor a szülők a gyerek számára nem elérhetőek vagy elutasítóak vele szemben. Eredményképp a gyermek szintén elkerüli a közelséget és az érzelmi kötődést.
- A bizonytalan- szorongó kötődés kialakulása a szülőkkel való következetlen interakció eredménye. Az állandóság hiánya a gyermekekben szorongást és kiszámíthatatlan viselkedést eredményez.
- A dezorganizált kötődés akkor alakul ki, ha a szülőkkel való kapcsolat annyira következetlen és kiszámíthatatlan, hogy a gyermek zavarttá és rémültté válik. Az életük annyira kaotikus és a szükségleteik gyakran kielégítetlenek, így nem képesek számítani valakire vagy kötődni valakihez.
Nagyon sok speciális nevelési igényű gyermeknél elkerülő, szorongó vagy dezorganizált kötődés alakul ki. Ennek okai a korai, invazív egészségügyi kezelések, a szülőanyától történő elválasztás a kezelések vagy örökbefogadás miatt, ismétlődő trauma, extrém idegrendszeri érzékenység, vagy előre nem látható egészségügyi állapotok, mint például agyvérzés bekövetkezése. A szülők a szeretet nyelvét arra használhatják, hogy olyan biztonsággal töltsék el a gyermekeket, amelyet korábban nem kaptak meg.
A második koncepció a kognitív fejlődés állomásai. Ez egy fogalom, amelyet oktatató pszichológusok használnak annak leírására, hogy a gondolkodás és tanulás hogyan fejlődik a gyermekekben. Minden gyermek végigmegy mind a 4 állomáson, de nem egyforma tempóban. (Piaget felosztása alapján)
- A szenzomotoros szakasz a születéstől két éves korig tart. Ebben a szakaszban a gyermek azáltal ismeri meg a világot, hogy kezeli (manipulálja) és megfigyeli a fizikai tárgyakat.
- A művelet előtti szakasz kettőtől hét éves korig tart. Ebben a szakaszban a gyermek szimbólumokat kezd használni gondolkodás közben, de még mindig szüksége van a kezelésére, használatára a szimbólumoknak. Nagyon sokszor teszik fel a „Miért?” kérdést, és nagyon kíváncsiak.
- A konkrét műveleti szakasz héttől tizenegy éves korig tart. Ez az a szakasz, amikor a gyermekek elkezdenek fejben logikusan gondolkodni. Nem tudják alkalmazni tapasztalataikat ismeretlen szituáció esetén, mert még nem tudnak absztrakt módon gondolkozni.
- A formális műveletek szakasza 11 éves korban kezdődhet és egész felnőttkorban tart. Néhány felnőtt sosem éri el ezt a szakaszt, mely csak gazdag és szándékos környezetben érhető el. Akik elérték ezt a szakaszt, képesek absztrakt módon gondolkozni olyan dolgokról, amelyet nem tapasztaltak meg személyesen.
Sok fejlődési lemaradással és kötődési problémával küzdő gyermek lassan halad keresztül ezeken a szakaszokon. Annak felmérésével, hogy a gyermek mely szakaszban van, a szülők a fejlődés szempontjából megfelelő szeretetnyelvet használhatják.
Fordította: Gubányi Gréta
Lektorálta: Hajdu Andrea
Megjegyzések
Megjegyzés küldése