Ugrás a fő tartalomra

A szeretet a gyermek első nyelve



A szeretet a gyermek első nyelve. Ezen igazság a címe a Szeretet bőséges megosztása a speciális igényű családoknál negyedik fejezetének. A fejezet két gyermekfejlődési koncepciót tár fel, amelyek segíthetnek a szülőknek, hogy jobban megérthessék, hogyan fejezzék ki szeretetüket a fogyatékossággal és speciális igényekkel élő gyermekeik felé. 
(magyarra fordítva: Bőséges szeretet megosztása sajátos nevelési igényű családokban: Az 5 szeretetnyelv® fogyatékossággal élő gyermekeket nevelő szülőknek című fejezetben.  (Angol nyelven olvasható. Gary Chapman: Sharing Love Abundantly in Special Needs Families: The 5 Love Languages® for Parents Raising Children with Disabilities)


Az első koncepció a kötődési típusok. A kötődés kifejezés a mentálhigiénés szakzsargonban egyenértékű a szeretettel. A terület szakemberei 4 kötődési típust azonosítottak, hogy megállapítsák, hogyan tanulnak meg szeretni vagy kötődni elsődleges gondviselőikhez az egészen fiatal gyermekek. (Ainsworth-féle kötődési típusok)


  • A biztonságos kötődés akkor jön létre, amikor a gyermeknek folyamatos, érzelmileg megfelelő kapcsolata van a szülőkkel. A biztonságos kötődésű gyermekek erősnek érzik magukat a világ felfedezéséhez fejlődésük és növekedésük során.
  • A bizonytalan-elkerülő kötődés akkor alakul ki, amikor a szülők a gyerek számára nem elérhetőek vagy elutasítóak vele szemben. Eredményképp a gyermek szintén elkerüli a közelséget és az érzelmi kötődést.
  • A bizonytalan- szorongó kötődés kialakulása a szülőkkel való következetlen interakció eredménye. Az állandóság hiánya a gyermekekben szorongást és kiszámíthatatlan viselkedést eredményez.
  • A dezorganizált kötődés akkor alakul ki, ha a szülőkkel való kapcsolat annyira következetlen és kiszámíthatatlan, hogy a gyermek zavarttá és rémültté válik. Az életük annyira kaotikus és a szükségleteik gyakran kielégítetlenek, így nem képesek számítani valakire vagy kötődni valakihez.

Nagyon sok speciális nevelési igényű gyermeknél elkerülő, szorongó vagy dezorganizált kötődés alakul ki. Ennek okai a korai, invazív egészségügyi kezelések, a szülőanyától történő elválasztás a kezelések vagy örökbefogadás miatt, ismétlődő trauma, extrém idegrendszeri érzékenység, vagy előre nem látható egészségügyi állapotok, mint például agyvérzés bekövetkezése. A szülők a szeretet nyelvét arra használhatják, hogy olyan biztonsággal töltsék el a gyermekeket, amelyet korábban nem kaptak meg.


A második koncepció a kognitív fejlődés állomásai. Ez egy fogalom, amelyet oktatató pszichológusok használnak annak leírására, hogy a gondolkodás és tanulás hogyan fejlődik a gyermekekben. Minden gyermek végigmegy mind a 4 állomáson, de nem egyforma tempóban. (Piaget felosztása alapján)

  • A szenzomotoros szakasz a születéstől két éves korig tart. Ebben a szakaszban a gyermek azáltal ismeri meg a világot, hogy kezeli (manipulálja) és megfigyeli a fizikai tárgyakat.
  • A művelet előtti szakasz kettőtől hét éves korig tart. Ebben a szakaszban a gyermek szimbólumokat kezd használni gondolkodás közben, de még mindig szüksége van a kezelésére, használatára a szimbólumoknak. Nagyon sokszor teszik fel a „Miért?” kérdést, és nagyon kíváncsiak.
  • A konkrét műveleti szakasz héttől tizenegy éves korig tart. Ez az a szakasz, amikor a gyermekek elkezdenek fejben logikusan gondolkodni. Nem tudják alkalmazni tapasztalataikat ismeretlen szituáció esetén, mert még nem tudnak absztrakt módon gondolkozni.
  • A formális műveletek szakasza 11 éves korban kezdődhet és egész felnőttkorban tart. Néhány felnőtt sosem éri el ezt a szakaszt, mely csak gazdag és szándékos környezetben érhető el. Akik elérték ezt a szakaszt, képesek absztrakt módon gondolkozni olyan dolgokról, amelyet nem tapasztaltak meg személyesen.


Sok fejlődési lemaradással és kötődési problémával küzdő gyermek lassan halad keresztül ezeken a szakaszokon. Annak felmérésével, hogy a gyermek mely szakaszban van, a szülők a fejlődés szempontjából megfelelő szeretetnyelvet használhatják.




Fordította: Gubányi Gréta
Lektorálta: Hajdu Andrea



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d...

Október a Down-szindróma hónapja!

Amikor Shauna Amick megtudta, hogy a még meg nem született babája Down-szindrómás, az orvosok rá akarták venni, vetesse el Sarah Hope-ot. De Shauna ismerte Isten szavának igazságát és megértette, hogy Sarah, mint mindannyiunkat, egyszerre félelmetes és csodálatos módon Isten képére teremtetett. 15 évvel ezelőtt az életet választotta a lánya számára, és azóta Sarah és Shauna a hangtalanokért hallatják hangjukat…miközben megmutatják a világnak a Down-szindróma szépségét és felhívják a figyelmet az életért folytatott küzdelemre. „Az élet útjára tanítasz engem. Színed előtt az öröm teljessége, s jobbodon a gyönyörűség mindörökké.” Zsoltárok 16:11 https://szentiras.hu/SZIT/Zsolt16 „Amikor a várandósság alatt közölték velem Sarah diagnózisát, nemcsak egy dolgot tettem azzal, hogy az életet választottam a számára” – magyarázza Shauna. „Ez valami olyasmi, amit minden áldott nap teszek – teszünk mindketten, Sarah és én is. Azt választjuk, hogy minden nap megünnepeljük, amit Isten ad nekünk és m...

Fáradt vagyok, Anyukák. És talán ti is.

Fáradt vagyok. Ez alatt nem feltétlenül azt értem, hogy most rögtön aludni akarok, de nem fogok hazudni – az is elég jól hangzik. A fáradtság, amiről beszélek, egy olyan életmódból fakad, amiben hosszú időn keresztül folyamatosan lappangva jelen van a stressz. A stressz, amit egy világjárvány megélése okoz. Ezt értem fáradtság alatt. Ismered ezt az érzést? Te is érzed? Belefáradni abba, hogy minden szipogáskor arra gondolunk, „Jaj, ne. Ez az lehet?” Belefáradni abba, hogy amint a betegség legapróbb jelét észleljük, fontolgatni kezdjük, hogy Covid-tesztet csináltatunk, mert a legkevésbé sem akarjuk megfertőzni a többieket otthon vagy az otthonunkon kívül. Belefáradni a maszkok csatájába. Belefáradni a tűnődésbe, hogy egy egészségügyi kérdés hogyan válhatott politikai kérdéssé. Belefáradni a gondolatba, hogy a gyerekeink vajon egészségesek maradnak-e, ha kilépnek az ajtón, és elmennek az iskolába. Belefáradni abba, hogy hallgatjuk magunk körül a haragot és a rosszindulatot, és látjuk, ah...