Ugrás a fő tartalomra

A szeretet a gyermek első nyelve



A szeretet a gyermek első nyelve. Ezen igazság a címe a Szeretet bőséges megosztása a speciális igényű családoknál negyedik fejezetének. A fejezet két gyermekfejlődési koncepciót tár fel, amelyek segíthetnek a szülőknek, hogy jobban megérthessék, hogyan fejezzék ki szeretetüket a fogyatékossággal és speciális igényekkel élő gyermekeik felé. 
(magyarra fordítva: Bőséges szeretet megosztása sajátos nevelési igényű családokban: Az 5 szeretetnyelv® fogyatékossággal élő gyermekeket nevelő szülőknek című fejezetben.  (Angol nyelven olvasható. Gary Chapman: Sharing Love Abundantly in Special Needs Families: The 5 Love Languages® for Parents Raising Children with Disabilities)


Az első koncepció a kötődési típusok. A kötődés kifejezés a mentálhigiénés szakzsargonban egyenértékű a szeretettel. A terület szakemberei 4 kötődési típust azonosítottak, hogy megállapítsák, hogyan tanulnak meg szeretni vagy kötődni elsődleges gondviselőikhez az egészen fiatal gyermekek. (Ainsworth-féle kötődési típusok)


  • A biztonságos kötődés akkor jön létre, amikor a gyermeknek folyamatos, érzelmileg megfelelő kapcsolata van a szülőkkel. A biztonságos kötődésű gyermekek erősnek érzik magukat a világ felfedezéséhez fejlődésük és növekedésük során.
  • A bizonytalan-elkerülő kötődés akkor alakul ki, amikor a szülők a gyerek számára nem elérhetőek vagy elutasítóak vele szemben. Eredményképp a gyermek szintén elkerüli a közelséget és az érzelmi kötődést.
  • A bizonytalan- szorongó kötődés kialakulása a szülőkkel való következetlen interakció eredménye. Az állandóság hiánya a gyermekekben szorongást és kiszámíthatatlan viselkedést eredményez.
  • A dezorganizált kötődés akkor alakul ki, ha a szülőkkel való kapcsolat annyira következetlen és kiszámíthatatlan, hogy a gyermek zavarttá és rémültté válik. Az életük annyira kaotikus és a szükségleteik gyakran kielégítetlenek, így nem képesek számítani valakire vagy kötődni valakihez.

Nagyon sok speciális nevelési igényű gyermeknél elkerülő, szorongó vagy dezorganizált kötődés alakul ki. Ennek okai a korai, invazív egészségügyi kezelések, a szülőanyától történő elválasztás a kezelések vagy örökbefogadás miatt, ismétlődő trauma, extrém idegrendszeri érzékenység, vagy előre nem látható egészségügyi állapotok, mint például agyvérzés bekövetkezése. A szülők a szeretet nyelvét arra használhatják, hogy olyan biztonsággal töltsék el a gyermekeket, amelyet korábban nem kaptak meg.


A második koncepció a kognitív fejlődés állomásai. Ez egy fogalom, amelyet oktatató pszichológusok használnak annak leírására, hogy a gondolkodás és tanulás hogyan fejlődik a gyermekekben. Minden gyermek végigmegy mind a 4 állomáson, de nem egyforma tempóban. (Piaget felosztása alapján)

  • A szenzomotoros szakasz a születéstől két éves korig tart. Ebben a szakaszban a gyermek azáltal ismeri meg a világot, hogy kezeli (manipulálja) és megfigyeli a fizikai tárgyakat.
  • A művelet előtti szakasz kettőtől hét éves korig tart. Ebben a szakaszban a gyermek szimbólumokat kezd használni gondolkodás közben, de még mindig szüksége van a kezelésére, használatára a szimbólumoknak. Nagyon sokszor teszik fel a „Miért?” kérdést, és nagyon kíváncsiak.
  • A konkrét műveleti szakasz héttől tizenegy éves korig tart. Ez az a szakasz, amikor a gyermekek elkezdenek fejben logikusan gondolkodni. Nem tudják alkalmazni tapasztalataikat ismeretlen szituáció esetén, mert még nem tudnak absztrakt módon gondolkozni.
  • A formális műveletek szakasza 11 éves korban kezdődhet és egész felnőttkorban tart. Néhány felnőtt sosem éri el ezt a szakaszt, mely csak gazdag és szándékos környezetben érhető el. Akik elérték ezt a szakaszt, képesek absztrakt módon gondolkozni olyan dolgokról, amelyet nem tapasztaltak meg személyesen.


Sok fejlődési lemaradással és kötődési problémával küzdő gyermek lassan halad keresztül ezeken a szakaszokon. Annak felmérésével, hogy a gyermek mely szakaszban van, a szülők a fejlődés szempontjából megfelelő szeretetnyelvet használhatják.




Fordította: Gubányi Gréta
Lektorálta: Hajdu Andrea



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d

Remény, ha fáj

Oh, a gondtalan gyermekkor − megtalálni az örömöt az apró dolgokban, élénk fantáziával, és boldogan, mint aki még nincs tudatában e világ veszélyeinek és félelmeinek. De minket is arra hívtak el, hogy gyermeki hitünk legyen, egyszerűen megpihenve és Jézusban bízva. Azonban, ha őszinte akarok lenni, voltak időszakok, amikor küzdenem kellett e szó fájdalmas valóságától való megkeményedés ellen. Ahelyett, hogy boldogan tudatában lennék a körülöttünk lévő káosznak, meg kellett küzdjek azzal a valósággal, hogy ez a világ hihetetlenül igazságtalan és aránytalan. Még hívőként is nehéz megérteni, miért tűnik néhány keresztény élete egyszerűnek, kényelmesnek, könnyűnek, miközben másoké úgy tűnik, hogy a földi poklot élik át. Bármennyire is igyekszem elnyomni ezeket a zavaros érzéseket, választ követelnek. Arra kényszerítenek, hogy nehéz kérdéseket tegyek fel. Ha Isten az Úr minden felett, és minden gyermekét egyenlően szereti, miért engedi, hogy egyesek élete kényelemmel teli legyen, míg mások

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis