Ugrás a fő tartalomra

A speciális nevelési igényű vagy fogyatékossággal élő gyermek szeretetnyelvének felfedezése


A különleges szükségletekkel vagy fogyatékkal élő gyermekek szeretetnyelvének meghatározása egyes családok számára könnyű, mások számára pedig nagyobb kihívást jelent. Így számolnak be azok a szülők, akik megosztják történeteiket 5 fejezeten keresztül, magyarra fordítva: Bőséges szeretet megosztása sajátos nevelési igényű családokban: Az 5 szeretetnyelv® fogyatékossággal élő gyermekeket nevelő szülőknek című fejezetben.  (Angol nyelven olvasható. Gary Chapman: Sharing Love Abundantly in Special Needs Families: The 5 Love Languages® for Parents Raising Children with Disabilities)


Függetlenül attól, hogy a gyerekek nem verbálisak vagy verbálisak, fejlődésben késleltetettek vagy fizikailag fogyatékosak, viselkedési kihívásokkal küzdenek vagy kompatibilisek, a szülők, akik sikeresen felfedezték gyermekeik elsődleges nyelvét, ugyanazokat a próbákat állták ki, ugyanazokat a hibákat követték el megfigyeléseink szerint. Ugyanezen módszerek segítségével fedezheted fel gyermeked szeretetnyelvét az alábbi 5 stratégiának a segítségével.


1.

Használd az összes szeretetnyelvet 5 éves vagy annál fiatalabb gyermekeknél. Figyeld meg, melyikre válaszol a gyermeked a legpozitívabban. Nagy valószínűséggel ez a gyermek elsődleges szeretetnyelve.


2.

Ha a gyermek 5 és 8 éves kor közötti, válassz egy szeretetnyelvet és azt alkalmazd egy-két hétig. Egy jegyzetfüzetben írd le, hogyan reagál rá. Ezután pár hétre válts át másik szeretetnyelvre. Ezt az eljárást mind az öt szeretetnyelven folytatni érdemes és alkalmazni, a végén olvassuk el a jegyzeteket. Ugyanúgy, mint az első stratégia esetében, amelyik nyelv kiváltja a legkövetkezetesebb, legpozitívabb választ a gyermekből, nagy valószínűséggel az számára a legmegfelelőbb szeretetnyelv.


3.

A 8 év feletti gyermekek képesek a szeretetnyelv kvíz kitöltésére. Még segíthet is nekik. A gyerekeknek és a tizenéveseknek szóló verziói a Bőséges szeretet megosztása sajátos nevelési igényű családokban található az első fejezet végén. Töltsd ki a kvízt, a gyermek névjegykártyájára írd rá a pontszámát, így az eredményből már ismerni fogod az elsődleges szeretetnyelvét.


4.

Az első 3 stratégia a legtöbb gyermeknél működni fog. Ha azonban a gyermeknek kommunikációs nehézségei vannak és nehezen fejezi ki magát, tedd fel ezt a három kérdést magadnak, melyet egy autista kislány szülei is alkalmaznak.

Mi az, ami megnyugtatja a gyermekemet?

Mi motiválja a gyermekemet?

Hol szereti tölteni a gyerekem a szabadidejét?

Ezekre a kérdésekre adott válaszok segítenek neked hajszálpontosan meghatározni a gyermeked szeretetnyelvét.


5.

Van úgy, hogy a speciális nevelési igényű és fogyatékkal élő gyermekek szeretetnyelvének meghatározása valamilyen oknál fogva lehetetlen. Ebben az esetben használd mind az 5 szeretetnyelvet. Így biztos lehetsz benne, hogy a gyermekeddel töltött időnek legalább húsz százalékában a gyermeked elsődleges szeretetnyelvét használod.







Fordította: Némethné Papp Anita
Lektorálta: Samai Hedvig
Fordítás: https://differentdream.com/2021/03/determining-the-love-language-of-a-child-with-special-needs-or-a-disability/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d

Remény, ha fáj

Oh, a gondtalan gyermekkor − megtalálni az örömöt az apró dolgokban, élénk fantáziával, és boldogan, mint aki még nincs tudatában e világ veszélyeinek és félelmeinek. De minket is arra hívtak el, hogy gyermeki hitünk legyen, egyszerűen megpihenve és Jézusban bízva. Azonban, ha őszinte akarok lenni, voltak időszakok, amikor küzdenem kellett e szó fájdalmas valóságától való megkeményedés ellen. Ahelyett, hogy boldogan tudatában lennék a körülöttünk lévő káosznak, meg kellett küzdjek azzal a valósággal, hogy ez a világ hihetetlenül igazságtalan és aránytalan. Még hívőként is nehéz megérteni, miért tűnik néhány keresztény élete egyszerűnek, kényelmesnek, könnyűnek, miközben másoké úgy tűnik, hogy a földi poklot élik át. Bármennyire is igyekszem elnyomni ezeket a zavaros érzéseket, választ követelnek. Arra kényszerítenek, hogy nehéz kérdéseket tegyek fel. Ha Isten az Úr minden felett, és minden gyermekét egyenlően szereti, miért engedi, hogy egyesek élete kényelemmel teli legyen, míg mások

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis