Ugrás a fő tartalomra

Az összehasonlítások átformálása a mérföldkövek, az ugrások és az átmeneti szokások időszakába



Számos különböző mérföldkő, átmenet és rítus, illetve ezekkel együtt járó változások vannak jelen  gyermek- és serdülőkorában. A speciális nevelési igényű gyermekek családjai ezek miatt egészségtelenül összehasonlíthatják magukat másokkal, a különbözőségek felismerése, néha igen nehéz és fájdalmas lehet. A mérföldkövek lehetnek a testi fejlődéssel kapcsolatosak, mint a mászni, állni vagy járni tudás; összefügghetnek a beszéddel és a kommunikáció fejlődésével; vagy jelenthetik a kismotorozás vagy a biciklizés készségeinek elsajátítását is. A mérföldkövek olyan változásokat is jelenthetnek, melyek gyermekünk fejlődésével függnek össze, mint például amikor serdülőkorba vagy felnőttkorba lép.

Az átmenetek alatt nagy változásokat értünk, mint például az óvoda-, aztán az iskolakezdést; osztályok, iskolák váltását vagy egy hagyományos iskola leváltását egy speciálisra; esetleg a felsőoktatás elkezdését, mely a fiatal felnőtt számára feltehetően az otthon elhagyását és az önálló lakhatást támogató létesítményekbe való költözést jelentheti.

Az átmenetek rítusai sokfélék és változatosak lehetnek, de tartalmazhatnak hittel kapcsolatos eseményeket, mint például egy új gyermek üdvözlését a közösségbe, vagy hitük felismerését; ugyanígy az iskolával kapcsolatos eseményeket, mint a szalagavatót, fontos vizsgákat vagy az érettségit; illetve az élet kiemelkedő eseményeit, mint az első fiú- vagy lánygyermek születését vagy a szülők nélküli első nyaralást.

Minden család számára e mérföldkövek, ugrások és átmeneti szokások között lehetnek kellemetlenek is, de a speciális nevelési igényű gyermekek családjait jelentős aggodalommal és gyakran szomorúsággal tölthetik el, mivel a gyermekeiket már megint másnak láttatják ahhoz képest, amit a társadalom „normális” alatt ért. Egészségtelen összehasonlításokat tehetünk és folyamatosan a bánat körforgásában találhatjuk magunkat, ahogy ezt oly sok család át is éli.

A saját fiam, James tavaly nyáron lett 18 éves, és mivel neki elég változatos speciális/egyéb igényei vannak, a „tipikus” 18 évesek útja sosem volt Jamesével megegyező. Már régóta megértettem ezt, és azért szeretem Jamest, aki, de amikor augusztusban az iskolai vizsgáikat ünneplő 18 évesek címlapra kerültek (az Egyesült Királyságban élek), izgatottan ugrálva a levegőben és várva az egyetemi évkezdést, tudatosult bennem, hogy egy másik világban James is köztük lehetne, és ez egy pillanatra szíven ütött. Vajon James bánja, hogy neki sosem lesznek meg azok a vizsgabizonyítványai? Nem, fogalma sincs róla. Én voltam az, én éreztem mély veszteséget, mielőtt rájöttem, hogy az egészségtelen összehasonlítás - ismét - mit tesz velem, és úgy döntöttem, hogy abbahagyom.



Egy pár pillanattal később James nevetése töltötte meg a szobát, amint valami felvidította, és a viharfelhők eloszlottak. Nincs szükségem arra, hogy összehasonlításokat tegyek. Együtt ünnepelhetek James-szel azért, aki ő valójában, mindenért, amit ő hoz a számunkra, mindenért, amit általa mint családtag által megtanultunk; mindenért, ami más és jobb James miatt. Nincs szüksége egy darab papírra, hogy elnyerje a szeretetünket, neki ez feltétel nélkül megvan. Megvannak a személyes mérföldkövei, ugrásai és átmeneti rítusai a saját életútjában, és mi ott vagyunk mellette átsegítve őt ezeken vagy vele együtt ünnepelve ezeket, akármikor és akárhogyan is érkeznek.

Tehát amikor összehasonlítanám, csak ránézek Jamesre, mosolygok és ezt gondolom magamban: „Ugyan miért tenném? Ő épp úgy jó, ahogy van!” Remélem, ugyanezt ti is meg tudjátok tenni a gyermeketekkel.

Békével,
Mark











foró: pinterest
fordította: Zrufkó-Pesthy Fruzsina

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d

Remény, ha fáj

Oh, a gondtalan gyermekkor − megtalálni az örömöt az apró dolgokban, élénk fantáziával, és boldogan, mint aki még nincs tudatában e világ veszélyeinek és félelmeinek. De minket is arra hívtak el, hogy gyermeki hitünk legyen, egyszerűen megpihenve és Jézusban bízva. Azonban, ha őszinte akarok lenni, voltak időszakok, amikor küzdenem kellett e szó fájdalmas valóságától való megkeményedés ellen. Ahelyett, hogy boldogan tudatában lennék a körülöttünk lévő káosznak, meg kellett küzdjek azzal a valósággal, hogy ez a világ hihetetlenül igazságtalan és aránytalan. Még hívőként is nehéz megérteni, miért tűnik néhány keresztény élete egyszerűnek, kényelmesnek, könnyűnek, miközben másoké úgy tűnik, hogy a földi poklot élik át. Bármennyire is igyekszem elnyomni ezeket a zavaros érzéseket, választ követelnek. Arra kényszerítenek, hogy nehéz kérdéseket tegyek fel. Ha Isten az Úr minden felett, és minden gyermekét egyenlően szereti, miért engedi, hogy egyesek élete kényelemmel teli legyen, míg mások

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis