Ugrás a fő tartalomra

Miért is olyan nagy a kihívás a barátság az olyan anyukáknak, akik fogyatékossággal élő gyermekeket nevelnek?

Fiunk autizmus diagnózisa után minden megváltozott. A prioritásaink megváltoztak. Megváltozott az, hogyan és mire költjük a pénzünket. A napi programunk megváltozott. És bár nem voltunk rá felkészülve, barátságaink is megváltoztak. Nagyon sok bánaton és zavarodottságon mentünk keresztül, és sokkal elszigeteltebbnek éreztük magunkat, mint valaha. Amikor túléltük azokat a diagnózis utáni éveket, képesek voltunk visszatekinteni és értékelni, mi változott ezekben a kapcsolatokban, és képesek voltunk elgondolkodni azon, hogyan lehetne majd kialakítani a jövőbeli barátságokat miután átköltözünk Pennsylvania-ból Texasba.

A barátságok kialakítása és fenntartása egy speciális igényű gyermek édesanyja esetében nagyon nehéz. A barátsághoz három kihívást tudok társítani, amelyeket megtapasztaltam és másoktól hallottam:

1. Elfoglaltság - Terápiával és orvosi időpontokkal vagyunk elfoglalva. Néhány gyermekünk hosszan tartó kórházi tartózkodásra van ítélve, mi pedig amennyire csak lehet, velük vagyunk. Több találkozónk van az iskolában, mint a tipikus szülőknek. Sokan közülünk aktívan dolgozunk a biztosítási vagy az állami szolgáltatások reformján. Minden szülő elfoglalt, és a speciális igényű gyerekek szüleinek pedig még több a tennivalójuk.

2. Szuper-anya észlelés - Évekkel ezelőtt leültem egy kávé mellé egy barátommal, aki az utóbbi időben nem volt túl barátságos. Megkérdeztem, tettem-e valamit, amivel megbántottam vagy megsértettem, mert bocsánatot akartam kérni. Az ő válasza a következő volt: „Úgy tűnik, nincs szükséged rám, mint barátra. Olyan vagy, mint egy szuper-anya. ” James diagnózisa után harcos-anya módba léptem. Arra összpontosítottam, hogy az a fajta anya legyek, amelyet James megérdemel, aki segít neki elérni a lehetőségeit, bármi is legyen az. És ez azt jelentette, hogy elutasítottam a segítséget, amikor felajánlották, és senkinek sem hoztam tudomására, amikor megbántottak vagy szükségem volt valamire. A barátságoknak kölcsönösnek kell lenniük, és én nem hagytam, hogy a barátaim azok a barátok legyenek, akik szerettek volna lenni, mert távol tartottam őket ezzel a szuper-anyu mentalitásommal. Ez gyakran nem is szándékos, de ennek ellenére mások ezt érzékelik.


3. A fiam jelenlegi állapota kontra a fiam életkora - A fiaim tizenhárom és tizenegy évesek. Azoknak az embereknek, akikkel találkozunk és barátságot kötünk, hasonló korú gyermekeik vannak. De James fejlődési stádiuma közelebb áll egy hároméveséhez. Amikor kortársainkkal lógunk, James nem tűnhet el a játékteremben, hogy Minecraftot játsszon, mint a többi fiú. Minden percben figyelnem kell rá. Ez megakadályoz bennünket abban, hogy barátoktól meghívást kapjunk, és amikor mégis meghívnak, ez a helyzet megakadályoz engem abban, hogy valóban másokkal tölthessem el az időt.


Ez a rossz hír. Még több olyan élményt lehetne leírni, amelyeket nem soroltam fel. De vannak jó hírek is.


Leküzdhetjük ezeket a kihívásokat. Harcolhatunk a barátságokért és képesek lehetünk befektetni a kapcsolatokba. Itt vannak azok a dolgok, amelyek nekem beváltak.


Legyél az a fajta barát, akit magadnak is szeretnél. A Kapcsolódva: a mindenki egyedül érzi magát együtt járvány gyógyítása /Connected: Curing the Pandemic of Everyone Feeling Alone Together/ (csatolt link) című anyagban Erin Davis ezt írja: „A titok, hogy kevésbé érezzük magunkat egyedül, nem egyszerűen az a kívánalom, hogy mások jöjjenek a világotokba, hogy megfeleljenek az igényeiteknek. Ehelyett inkább az, hogy bemenjünk mi az ő világukba, hogy találkozzunk az igényeikkel.” Tehát, ha rossz napom van, és azt gondolom: bárcsak valaki írna nekem egy SMS-t és megkérdezné hogy vagyok, akkor én küldök egy SMS-t egy barátomnak, s én kérdezem meg tőle, hogy érzi magát. Amikor van egy kis időm, és szeretnék együtt ebédelni valakivel, akkor találok valakit, akivel ebédelni lehet. Természetemből fakadóan introvertált vagyok, ezért gyakran kényszerítenem kell magam az első lépések megtételére, de megéri!


Szeretek olvasni. Szeretek beszélni az elolvasott könyvekről. Szóval alapítottam egy könyvklubot. Most már másfél éve találkozunk, havonta egyszer. Körülbelül tíz nő van a csoportban, akik havonta meghívást kapnak, de általában négy vagy öt tud eljönni. Várom mindegyik könyvklub találkozót. Lehet, hogy neked más az érdeklődési irányod, amely köré barátságokat építhetsz. Például szurkolni a speciális igényű gyermekek sport eseményein. Vagy a logopédusnál beszélgetést kezdeményezni a váróban. Bármi is legyen az érdeklődésed, tedd meg az első lépést, hogy minél több embert bevonhass ezekbe a kikapcsolódási lehetőségekbe.

Legyél házigazda. Amint már említettem, körülményes meglátogatnunk másokat. De könnyebb, ha az emberek nálunk vannak. Ezért a legtöbb hétvégén családokat hívunk át magunkhoz. A múlt héten megosztottam néhány vendéglátási tippet speciális igényű családok számára, s melyek remélem, arra ösztönöznek téged, hogy hamarosan te is meghívj valakit magadhoz!


Keress online közösséget. A legkedvesebb barátaim közül néhányan online barátok. Különösen a speciális igényű gyerekek anyukáinak köréből. Például van egy öngondoskodó speciális igényű anyukacsoport ahová tartozom, ami hatalmas támogatást jelent számomra. Minden hétfőn bejelentkezünk az adott hétre vonatkozó céljainkkal, megosztjuk egymás között imáinkat a hét folyamán, és az egész héten az anyukák felfedik egymásnak, hogy mi az, ami a szívüket nyomja, és a gondolataikat leterheli. Nincs nyomás, hogy megjelenjünk valahol egy bizonyos időpontban, a Facebook ugyanis mindig nyitva áll.


Tudom, hogy nehéz barátságokat kötni és fenntartani. Hangosan felnevettem, amikor a Twitteren ezt olvastam: "Senki nem beszél Jézus hatalmas csodájáról, ha a harmincas éveidben van egy szoros baráti társaságod!" Mindenkire jellemző, ahogy az iskolai éveink egyre távolabbá válnak, a családnevelés  egyre inkább kitölti a mindennapjainkat. Különösen igaz ez ránk, akik gyerekeinek speciális szükségleteik vannak. De keményen dolgozom, hogy befektessek a meglévő barátságokba és újak létrehozásába. Hiszen nem arra vagyunk hivatva, hogy egyedül éljük le ezt az életet.









used with permission


fordító: Tódor Gábor

lektorálta: Samai Hedvig

fotó: pinterest



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d

Remény, ha fáj

Oh, a gondtalan gyermekkor − megtalálni az örömöt az apró dolgokban, élénk fantáziával, és boldogan, mint aki még nincs tudatában e világ veszélyeinek és félelmeinek. De minket is arra hívtak el, hogy gyermeki hitünk legyen, egyszerűen megpihenve és Jézusban bízva. Azonban, ha őszinte akarok lenni, voltak időszakok, amikor küzdenem kellett e szó fájdalmas valóságától való megkeményedés ellen. Ahelyett, hogy boldogan tudatában lennék a körülöttünk lévő káosznak, meg kellett küzdjek azzal a valósággal, hogy ez a világ hihetetlenül igazságtalan és aránytalan. Még hívőként is nehéz megérteni, miért tűnik néhány keresztény élete egyszerűnek, kényelmesnek, könnyűnek, miközben másoké úgy tűnik, hogy a földi poklot élik át. Bármennyire is igyekszem elnyomni ezeket a zavaros érzéseket, választ követelnek. Arra kényszerítenek, hogy nehéz kérdéseket tegyek fel. Ha Isten az Úr minden felett, és minden gyermekét egyenlően szereti, miért engedi, hogy egyesek élete kényelemmel teli legyen, míg mások

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis