Ugrás a fő tartalomra

Mi a helyzet a méltósággal és a tisztelettel? Amikor a fogyatékossághoz való hozzáállásunk cserben hagy minket

Mint fogyatékkal élő gyermekek szülei, azt akarjuk, hogy gyermekeinket méltósággal és tisztelettel kezeljék. De mi van akkor, ha mint szülők, mi ezt nem tükrözzük? Valami olyasmit fogok mondani, ami sok embert kényelmetlenül érint majd: néha mi bánunk a gyermekeinkkel méltatlan módon. Összetört, amikor először rájöttem, hogy bűnös vagyok ebben.


Méltóság és tisztelet.

Ahogy visszanézem a saját blog bejegyzéseimet a korábbi évekből, nem tudom nem észrevenni a nyelvezetet, amit használtam, és azt, ahogyan túl sok személyes részletet osztottam meg a gyermekeimről. Úgy tűnik még szülőként is meg kell vizsgálnom a fogyatékossághoz való hozzáállásomat. Ha nem bánok méltóan és tisztelettel a gyermekemmel, akkor hogyan várhatom el, hogy mások is ezt tegyék? Ha példamutató akarok lenni, akkor mit közvetítek a gyermekeimről? Mindig oda kell figyelnem, hogy a tudattalan elfogultságaim és attitűdjeim hogyan hatnak a gyermekeimre és a közösségükre.

Az elmúlt néhány évben tájékozódtam a fogyatékossághoz való hozzáállásokról. Mert fogyatékkal élő gyermekek anyja vagyok, és mert tudatában vagyok mások fogyatékkal élőkhöz való hozzáállásának, azt gondoltam, hogy az én fogyatékossághoz való hozzáállásommal nincs problémám. Akkor változtak meg a dolgok a számomra, amikor megismertem fogyatékkal élő felnőtteket, és elkezdtem hallgatni őket. Nem voltam a fogyatékosság szakértője a gyermekeim miatt. Ők voltak a szakértők, mert ők éltek fogyatékkal. Őszintén szólva ez egy alázatra tanító lecke volt.

Összekevertem a lányaim történetét az enyémmel. Feljogosítva éreztem magam arra, hogy dolgokat megosszak róluk azért, ahogy én éreztem magam ezek miatt a dolgok miatt. Olyan részleteket osztottam meg, amiket ha rólam osztottak volna meg, akkor az szégyenérzetet és fájdalmat okozott volna nekem. Mindezt azért tettem, hogy elérjek más speciális nevelési igényű gyermekek szüleihez és reményt, bíztatást adjak. Kiderült, ezt anélkül is meg tudom tenni, hogy tönkretenném a gyermekeim emberi méltóságát.

Egy szellemi fogyatékossággal élő gyermek anyja vagyok, és könnyen esem abba a káros és téves gondolkodásmódba, hogy „Ő nem érti.” Mindig feltételeznem kell, hogy igenis érti, még akkor is, ha nem tudja ezt kifejezni. Ezzel a feltételezéssel élek, ezért a szavaimnak és tetteimnek ehhez méltóan védeniük kell a méltóságát. Én értem, és mert értem, az én felelősségem, hogy fenntartsam az ő emberi méltóságát mások előtt.


Mit fogok közvetíteni azok felé, akik nem az én életemet élik? Milyen képet ültetek el a fejükben, amikor kapcsolatba lépnek a gyermekemmel vagy mással, akinek hasonló fogyatékossága van?

A gyermekem nem nyer semmit abból, hogy túl sok mindent osztok meg, csak veszít. Elveszít valakit, aki egyenlőként tekint rá, elveszti a méltóságát, elveszti a tiszteletet egy olyan világban, ami már eddig is küzdött azzal, hogy értékes embernek lássa.

Megértem, hogy ha nyilvánosan beszélek illemhelyi küzdelmekről, menstruációs problémákról, összeomlásokról vagy rossz pillanatokról, akkor megfosztom a lányomat a méltóságtól és tisztelettől, amit megérdemel. Ezek a dolgok nem olyasmik, amiket én szabadon megoszthatok. Ha ezek megalázóak lennének a számomra, vagy egy átlagos kortárs számára, akkor – mivel értékelem őt, és azt gondolom, hogy megérdemli a méltóságot és tiszteletet – ezek a dolgok meg kell maradjanak magánügynek. Ha kérdéseim vannak ezekkel a problémákkal kapcsolatban, ha más szülők támogatására van szükségem, akkor erre vannak zártkörű fórumok.

Nem mindig értettem ezt.

Néha még mindig összezavarodom és megosztom a történeteiket, mintha a sajátjaim lennének, attól, hogy hogyan érzem miattuk magam. De ez nem rólam szól, vagy más szülőkről, hanem a gyermekekről. A méltóságukat és a feléjük megadandó tiszteletet észben tartva osztom meg ezeket a dolgokat?

Még mindig követek el hibákat, és többet osztok meg a kelleténél. Talán fogok is még, de tanulok.

Ha azt akarom, hogy a gyermekeimhez méltósággal és tisztelettel forduljanak, akkor a példamutatással kell kezdenem. Példamutatással abban, ahogy írok, beszélek és képviselem az ügyet.

Azt akarom, hogy a remény és bíztatás a gyermekeimnek járó méltóságból és tiszteletből jöjjön, miközben elismerem a küzdelmeket, amikkel szülőként nézünk szembe. Lehetségesnek tartom, és hiszem, hogy ha így osztok meg dolgokat, az sokkal erőteljesebb, mintha személyes részleteket osztok meg összeomlásokról vagy a diagnózisok listájáról.

Mindenek felett szeretném tudni, hogy ha a gyermekeim olvassák a szavaimat vagy hallanak beszélni, akkor tudják, hogy biztonságban lesznek. Tisztelem őket, és nagyra becsülöm mind az érzéseiket, mind a méltóságukat.

Mindig feltételezzünk kompetenciát. Mint szülők, jól tennénk, ha megszívlelnénk ezt.


Fordította: Jenei Dániel

Lektorálta: Hajdú Andrea



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d

Remény, ha fáj

Oh, a gondtalan gyermekkor − megtalálni az örömöt az apró dolgokban, élénk fantáziával, és boldogan, mint aki még nincs tudatában e világ veszélyeinek és félelmeinek. De minket is arra hívtak el, hogy gyermeki hitünk legyen, egyszerűen megpihenve és Jézusban bízva. Azonban, ha őszinte akarok lenni, voltak időszakok, amikor küzdenem kellett e szó fájdalmas valóságától való megkeményedés ellen. Ahelyett, hogy boldogan tudatában lennék a körülöttünk lévő káosznak, meg kellett küzdjek azzal a valósággal, hogy ez a világ hihetetlenül igazságtalan és aránytalan. Még hívőként is nehéz megérteni, miért tűnik néhány keresztény élete egyszerűnek, kényelmesnek, könnyűnek, miközben másoké úgy tűnik, hogy a földi poklot élik át. Bármennyire is igyekszem elnyomni ezeket a zavaros érzéseket, választ követelnek. Arra kényszerítenek, hogy nehéz kérdéseket tegyek fel. Ha Isten az Úr minden felett, és minden gyermekét egyenlően szereti, miért engedi, hogy egyesek élete kényelemmel teli legyen, míg mások

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis