Ugrás a fő tartalomra

Hogyan segít Micimackó megválaszolni a gyerekek sajátos nevelési igénnyel kapcsolatos kérdéseit ?

Nagyon sokszor kapom ezt a kérdést: „Hogyan magyarázom el a gyerekeknek mit is jelent a sajátos nevelési igény?”

A válasz a szövegkörnyezettől függ, több válasz lehetősége is szóba jöhet, tekintetbe véve, hogy kinek van szüksége a válaszra. Egy sajátos nevelési igényű gyerek teszi fel a kérdést? „Miért vagyok más?” Vagy a többi gyerek kérdezi, „Ő miért más, mint mi? ”Vagy éppen megpróbálunk választ adni a saját magunk által feltett kérdésre: „Hogyan egységesítsem mindannyiuk különbségeit?”

A kiindulópont, amikor megpróbálunk eligazodni ezeken a felvetéseken, egy meglehetősen nagy kérdéssel kell megküzdenünk : mit jelent a „más”? Az összes fenti kérdést úgy állítottuk össze- bár bevallom ez kissé vacakul érint- hogy azok tartalmazzák a „más” vagy „különböző” szavakat. A tudakozódás olyan kérdéseken alapul, amelyeket nekem és biztosan sokan közületek nektek is már számtalanszor feltettek. De mi a „különböző”? Miben különbözik, vagy kitől különbozik? 

Mindannyian mások vagyunk, hacsak nincsen ikertestvérünk, tehát valójában nincs olyan, hogy egy „normális” ember különbözik, mindannyian különbözünk egymástól. Tehát hol húzódik az a vonal amely miatt feltesszük az előző bekezdések kérdéseit? Valakit a túloldalon tartanak, ha vörös haja van? Vagy ha épp zöld és barna a szeme? Vagy egy bizonyos magasság alatt vagy felett vannak? Mi van akkor, ha van anyajegyük? 

Remélhetőleg már nem azokat az időket éljük, amikor az embereket megbámulták és úgy gondolták, „mások” a bőrük színe miatt, bár a legújabb, legfrissebb hírek nem teljesen erről számolnak be. Hol van az a határ és kinek kell meghúznia, és miért kell a speciális igényű vagy fogyatékkal élő embereknek a „rossz” oldalon találniuk magukat? Azon az oldalon, amelyik a nem normális? 

Az egyik javaslat, amit adok az embereknek, akik megpróbálják ezt elmagyarázni a gyerekeknek, hogy összegyűjtsék őket. Kérdezd őket, miben különböznek a csoport többi tagjához képest. Arra biztatom őket, hogy foglaljanak bele olyan megerősítő különbségeket, mint a „Jó vagyok a fociban.”, vagy „Egyszarvúakat gyűjtök.”, valamint olyan fizikai különbségeket, mint „Magasabb vagyok.”, vagy „Szeplőim vannak.”, például, elősegítve őket, hogy emlékezzenek olyan esetekre, amikor leestek a fáról és eltörték a karjukat, vagy amikor szomorúak voltak, mert kedvencük elhalálozott, vagy amikor betegek voltak. 

Ezután könnyebb ezeket a példákat felhasználni, hogy jobban megértsék, hogy mindenki „különböző”, egyikünk sem „normális”; olyan nincs! És mindannyiunknak vannak olyan pillanatai az életben, amikor extra támogatásra van szükségünk, függetlenül attól, hogy van-e különleges igényünk vagy fogyatékosságunk, vagy sem. Ha segít a gyerekeknek,hogy ezt saját tapasztalataik által megértsék, ezáltal egy referencia pontot fog adni nekik, hogy jobban elfogadjanak másokat. 

Hasznos lehet, ha elgondokodunk egy népszerű gyermekszereplők csoportján és megvitatnunk a köztük lévő különbségeket. A Micimackó történetek szereplői nagyszerű példát kínálnak a fiatal gyerekek számára. Nagyon eltérő tulajdonságokkal, képességekkel rendelkeznek a Száz Holdas Pagony karakterei. Tigris nagyon pattogó és magabiztos, míg Füles csendesebb és szeret egyedül lenni. Bagoly nagyon bölcs, míg Zsebibaba, fiatal, még sokat kell tanulnia. Mindegyikük más, ahogy mi is mind mások vagyunk. 

A legnehezebb kérdés, amit a gyerek saját maga feltehet: „Miért vagyok más?”Megválaszolhatjuk a kérdést teológiailag, elmondva nekik, hogy Isten egyedien és csodálatosan formálta őket olyannak, amilyenek; vagy hogy Isten ismerte és már akkor kiválasztotta őket, amikor még nem is léteztek. És ez mind abszolút igaz és jó, és segít nekik a megértésben, de talán valójában mindennél többet akarnak tudni arról, hogy az észlelt különbségük befolyásolja-e azt, ahogyan érezhetünk irántuk, különösen, ha a speciális szükségletek miatt elutasítást kaptak. Az összetört szívük legmélyebb, legsötétebb sarkában van a kérdés ami felmerülhet: „Még mindig szeretnek?”

Talán a legjobb- nem teológiai válasz lehetne- egy kis változtatással- Christopher Robin Micimackóján keresztül: 

„Ígérd meg,hogy mindig emlékezni fogsz arra, hogy …bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, okosabb, mint véled, és jobban szeretnek, mint ahogyan arról neked tudomásod van.”


Talán az a legjobb válasz, amit adhatunk egy gyereknek, aki ezt a nehéz kérdést szegezi nekünk, hogy nemcsak elmondjuk, hanem hogy mellettük vagyunk, segíthetünk nekik együtt szembenézni az előttük álló kihívásokkal. Mint ahogy A. A. Milne olyan jól megfogalmazta: 

Malacka: „Hogy betűzöd a szeretni szót? Micimackó: „Azt nem betűzöd, azt érzed.”


Úgy gondolom, hogy talán Jézus maga is hozzáadna egy Ámen-t ehhez. 


Békesség néktek, 

Márk











Forrás: Key Ministry, Mark Arnold: How Winnie the Pooh Can Help Answer Childrens questions About Special Needs 


Fordította: Békés Ibolya, Lektorálta: Hajdu Andrea

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d...

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis...

Tisztelgés a „szuperanyák” előtt

„Szóval, mivel foglalkozol?” Soha nem tudom, hogyan válaszoljak erre a kérdésre. Általában halkan ezt válaszolom: „Nem dolgozom, főállású anya vagyok.”  Mintha.  Úgy nőttem fel, hogy elhittem, arra vagyok elrendelve, hogy jelentős és figyelemre méltó dolgokat vigyek véghez a világban. Amikor keresztény lettem, a hitemet annak szenteltem, hogy még nagyobb dolgokat tegyek Isten Királyságáért.  Aztán közbelépett az autizmus.  Most két részre osztom az életemet: autizmus előtt- és utánra. Innen ered a projekt neve: „A.D.299”(299.00 az autizmus diagnosztikai kódja a DSM-ben , az orvosi/ mentálhigiéniás szakma bibliája).  Ma, egy főállású anya vagyok (SAHM), de nem saját akaratomból. Most a legnagyobb teljesítményeim naponta, hogy mindenkit felkeltek és kihúzok az ágyból-kezdve magammal- időben elfuvarozom őket a megfelelő helyekre, táplálkozási szempontból kiegyensúlyozott harapnivalókkal és ebéddel a hűtődobozokban; majd értük megyek a megfelelő időben, ezen kívül e...