Ugrás a fő tartalomra

Kit nevezel retardáltnak?

Az a bizonyos R betűs szó


Nézzünk szembe a tényekkel. A hétköznapi gyerekek furcsának találják a sajátos nevelési igényű gyerekeket. Voltam én is gyerek, tudom, hogy milyen ez. Az R betűs szót használtam rendszeresen a játszótéren, az öltözőben és mindenhol, mint mindenki más. 

Aztán felnőttem és született egy autista gyermekem. Mindeközben a világ hozzáállása mit sem változott, ugyanolyan elutasító maradt a speciális igényű gyerekekkel szemben. 

Azonban nagyon hálásak vagyunk a családommal, hogy olyan fejlődő területen élünk, ahol lehetőség van olyan iskolába járnia a gyermekemnek, ahol nagyon komolyan veszik a befogadásukat. Az iskolánk amellett, hogy szándékosan és stratégiai eszközökkel integrálja a „tipikus” átlagos diákokat a sajátos nevelési igényű tanulókkal az érdekérvényesítés segítségével évente, egész kerületre kiterjedően végrehajt egy programot, melyet a Képességtudatosság hetének neveztek el. 

A sokszínűség megbecsülése már az óvodában megkezdődik, mivel a formálható fiatal elmék és attitűdök úgy alakíthatók, hogy tiszteletben tartsák és befogadják sajátos igényű társaikat. 

Hatékony lesz a befogadás? Megéri a fáradságot? A gyerekek valóban kedvesek lesznek különböző társaikkal a felnőttek kényszerítése nélkül? Bizonyos, hogy rengeteg bizonyíték van arra, hogy a befogadás működik, amikor a gyerekek még fiatalabbak. De mi a helyzet, amikor tizenévesek lesznek és a beilleszkedés mindenek fellett a legfontosabbá válik? 

A puding próbája az evés. A fiam most ötödikes. Egyik éjszakán üzenetet kaptam a fiam gyógypedagógusától (az ő engedélyével közzétéve): 


A legjobb üzenetváltás, amiben valaha részem volt: 


2013. március 12. 17:34, A tanár írta: 

Elfelejtettem neked mondani! 

Ma Jeremy osztálya testnevelésórán 100 méteres futáson alkalmassági teszten vettek részt. Amikor Jeremy következett, az egész osztály felsorakozott és mindenféle felnőtt beavatkozás nélkül mindenki neki szurkolt, így segítettek neki beérkezni a célba. Nagyszerű pillanat volt szemtanúja lenni, hogy az osztály együtt megtalálta a módját, hogyan vehet Jeremy is részt az ő pillanataikban. Boldog pillanatok ezek neked! 


2013. március 12. 17:36, Diane írta: 

Ez hihetetlen! Komolyan azt írod nekem, hogy a gyerekek maguktól ünnepelték őt? Mindjárt sírok! 

Nagyon köszönöm. 

Diane 

2013. március 12. 17:42 

A tanár válasza: 

Egyedül az ő osztálya cselekedett így, hát nem ők a legjobbak? Rock Sztár kategóriába emelem őket a tetteikért. Már látom magam előtt, ahogy különböző díjakat, elismeréseket kapnak az egész iskola előtt az elfogadó magatartásukért. Ez a helyes út ahhoz, hogy a többi osztály és diákok meglássák és tapasztalják, hogyan lehetnek a speciális igényű társaik életének részesei, hogyan fogadják el őket. 

Nagy-nagy boldogság! 

Megjegyzés: 

Később az egész ötödik évfolyam összegyűlt érte! Az ő osztálya kezdte, később a többi osztály is csatlakozott! 

Annyira csodálatos! 

2013. március 12. 17:48 Diane írta: 


Ó, édes Istenem! Most nyilvánosan elsírtam magam. Nagyon szeretem a mi befogadó iskolánkat! 

Köszönöm, hogy tudattad velem az eseményeket. 

Diane 


Gyermekeink jó hatással lehetnek a többi gyerekre 


Nekünk is megvan a magunk J-Mac története. Hiszek benne, hogy az ehhez hasonló történetekkel a máshogyan tehetséges gyerekek még több kedvességre inspirálják országunk fiataljait. 


Most mindez meglepetésként kellene, hogy érjen? 


'Éppen ellenkezőleg, a test gyengébbnek látszó részei nagyon is szükségesek, és amelyeket a test tisztességtelen részeinek tartunk, azokat nagyobb tisztességgel veszünk körül, és amelyek ékesség nélkül valók, azok nagyobb megbecsülésben részesülnek. Az ékeseknek nincs erre szükségük. Isten teremtette így a testet: az alacsonyabb rendűnek nagyobb tisztességet adva, hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak egymásról a tagok. És így, ha szenved az egyik tag, vele együtt szenved valamennyi, ha dicsőségben részesül az egyik tag, vele együtt örül valamennyi.' 
1Kor 1,27-28 


Nyilvánvalóan az Univerzumunk megalkotója is a befogadóképességel állt elő több ezer évvel ezelőtt. 


'Hanem a világ bolondjait választotta ki magának Isten, hogy megszégyenítse a bölcseket, és a világ erőtleneit választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse az erőseket, És a világ nemteleneit és megvetettjeit választotta ki magának az Isten, és a semmiket, hogy a valamiket megsemmisítse.' 
1Kor 1,27-28 

Szóval igen. Úgy gondolom, hogy működnie kellene. És úgy tűnik valóban működik. Mit szólsz hozzá? 


Kit nevezel „retardáltnak”? 


A világ miért nevezi gyermekeinket „különleges figyelmet igénylőknek”? Mert a világnak szüksége van rájuk, nagyon. Egy olyan kultúrában, ahol az értékrendben első helyen szerepel az önmegvalósítás és a kiváló teljesítmény, az olyan gyermekek, mint a mieink, ösztönözhetik a társadalmat alázatra, együttérzésre és önzetlenségre. A gyermekeink jobbá varázsolják a többi gyermeket. Az igazi hősök még több hőst teremtenek. Azért imádkozom, hogy a következő generáció még nagylelkűbb és együtt érzőbb legyen, mint a mostani, az olyan gyermekek végett, mint Jeremy, Jason és Mitchell. 


Vitaindítók: 

* Szerinted működik a befogadás? Kérlek, oszd meg velem, szerinted, hogyan változik a világ. 


* Milyen előnyös tapasztalatokat szereztél hétköznapi emberként, amikor a különös nevelésű gyerekek és családjaik örömében és bánatában osztoztál? 


* Hogyan kezelnéd az olyan helyzetet, amikor az átlagos gyerekek tesznek fel kérdéseket a tőlük különböző társaikról? „Ő miért olyan?” Mit mondanál? Mi lehet a jó „forgatókönyv”? 







Forrás: Diane Dokko Kim : Who You Callin' "Retarded" Mar 15, 2013 https://www.dianedokkokim.com/2013/03/15/who-you-callin-retarded/

Fordítás: Némethné Papp Anita lektorálás: dr. Takácsné Marsalkó Kinga
fotó :pinterest.com






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d

Remény, ha fáj

Oh, a gondtalan gyermekkor − megtalálni az örömöt az apró dolgokban, élénk fantáziával, és boldogan, mint aki még nincs tudatában e világ veszélyeinek és félelmeinek. De minket is arra hívtak el, hogy gyermeki hitünk legyen, egyszerűen megpihenve és Jézusban bízva. Azonban, ha őszinte akarok lenni, voltak időszakok, amikor küzdenem kellett e szó fájdalmas valóságától való megkeményedés ellen. Ahelyett, hogy boldogan tudatában lennék a körülöttünk lévő káosznak, meg kellett küzdjek azzal a valósággal, hogy ez a világ hihetetlenül igazságtalan és aránytalan. Még hívőként is nehéz megérteni, miért tűnik néhány keresztény élete egyszerűnek, kényelmesnek, könnyűnek, miközben másoké úgy tűnik, hogy a földi poklot élik át. Bármennyire is igyekszem elnyomni ezeket a zavaros érzéseket, választ követelnek. Arra kényszerítenek, hogy nehéz kérdéseket tegyek fel. Ha Isten az Úr minden felett, és minden gyermekét egyenlően szereti, miért engedi, hogy egyesek élete kényelemmel teli legyen, míg mások

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis