Ugrás a fő tartalomra

„Normális” – egy testvér nézőpontja

Justin és én Jeremy beszédterapeutájánál várakoztunk a hallban Jeremyre, hogy befejezze a foglalkozást. Egy másik anyuka is várakozott a tinédzser lányával, hogy sorra kerüljenek. 


A lánynak nyilvánvalóan komoly testi és viselkedési problémái voltak. Szavak nélküli torokhangokat adott ki, vonított. Az a fajta volt, akit bámulnak, ha emberek közé megy, vagy legalábbis lopva utána néznek, miután elment mellettük. 

Tudom, hogy mennek ezek a dolgok. Ahogy négyen várakoztunk, a lány elkezdett vonaglani a székében és nyugtalanító hangokat kiadni. Anyukája sietve csitította, szégyenteljesen, aztán rám pillantott, mintegy bocsánatot kérve és az elnézésemért esedezve. 

Minden tőle telhetőt megtett, hogy a gyerekét lenyugtassa. 

Megszakadt a szívem érte, mivel én is sokszor voltam ugyanebben a helyzetben Jeremyvel. Minden alkalommal, amikor az anyuka a gyerekét próbálta lecsendesíteni, olyan együttérzően mosolyogtam rájuk, ahogy csak tudtam, igyekezve tudtára adni, hogy mennyire megértem a helyzetét. 

Justin közben játszott. Fagylaltkelyhet alkotott műanyag poharakból és zsetonokból. 

- Tessék, Anya! Edd meg a fagyikelyhet! - mondta Justin. 

Némán szót fogadtam. Valahogy bűntudatom volt, hogy van egy normális gyerekem, aki olyan elragadóan játszik és beszél, ez előtt a nő előtt, akivel még soha nem találkoztam, vagy beszéltem azelőtt, mégis annyira együttéreztem vele. 

Nekem is volt egy fiam, aki beszéd helyett torokhangokat adott ki, nyögött és pontosan ugyanilyen társadalmilag elfogadhatatlan módon viselkedett. 

Megrökönyödésemre Justin odasétált a tinédzser lányhoz a fagylaltkehellyel. 

Bénultan figyeltem és vártam, tehetetlenül, mégis miféle borzasztó dolgot fog tenni vagy mondani neki. 

- Tessék! Te is kaphatsz fagyit – mondta és büszkén odanyújtotta neki. 

A lány elégedetten vonított és a karjait csapkodta izgatottságában. Az anyuka könnyezett. Úgy tűnik, egyikük sem volt hozzászokva, hogy egy másik gyerek odajöjjön játszani a lánnyal. 

Ugyanakkor Justin teljesen megszokta a rendellenes viselkedést a bátyja részéről. Csak ezt ismerte. Justinnak ez volt a „normális”. 

De a lánynak nem kellett a fiam fagyija, és nem is válaszolt neki. 

Justin még egyszer megkínálta erősködve. 

- Itt van! Neked is csináltam egy fagyikelyhet! 

Még több vonítás és csapkodás. 

Az anyuka öröme hamar átcsapott szégyenkezésbe, a szemei megint kérően néztek. 

Én is megdöbbentem, ugyanazt érezve, mint mikor Justin először odament. Ahogy várni lehetett, a rettegett kérdés elhangzott Justin szájából, mielőtt megállíthattam volna: 

- Anya! Mi a baja? 

Mielőtt szólni tudtam volna, Justin meg is válaszolta a saját kérdését: 

- Talán nem szereti a fagyit. 

Az anyuka rám nézett, kacsintott és újra mosolygott. 

De ezúttal őszintén. 



Forrás: Diane Dokko Kim: What is Normal 
Fordítás: Tóth Szilvia, Lektorálás: dr. Takácsné Marsalkó Kinga


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Igeversek, mint erőforrások az imádkozáshoz (SNI-s gyermekek szülőinek)

Több évvel ezelőtt mindkét kisfiam több diagnózist is kapott, és azon kaptam magam, hogy szorongok és túl vagyok terhelve speciális nevelési igényű gyermekek édesanyjaként. Túlélő módban éltem és kétségbeesetten vágytam Istenre. Imádkoztam és könyörögtem, hogy múljon el a szorongásom, hogy a gyermekeim meggyógyuljanak vagy csodás haladást érjenek el, és hogy a házasságom megerősítést nyerjen a küzdelmek közepette. Úgy tűnt, egy kétségbeesett imádságom sem talál meghallgatásra. Isten távolabbinak tűnt, amikor a legnagyobb szükségem volt Rá, és azt vettem észre, hogy azt kérdezem, talán túl gyenge a hitem, Isten meghallgat-e, Isten jó-e, vagy, ami a legijesztőbb, Isten egyáltalán létezik-e. Eközben a hitbeli krízis közben történt, hogy részt vettem egy női Bibliakörön. Az igazat megvallva nem emlékszem, hogy miről szólt az alkalom, vagy egyáltalán melyik könyvet tanulmányoztuk. Az egyetlen dolog, amire emlékszem az, hogy amikor a csoportvezető megkérdezte, kinek lenne imakérése, én úgy d

Remény, ha fáj

Oh, a gondtalan gyermekkor − megtalálni az örömöt az apró dolgokban, élénk fantáziával, és boldogan, mint aki még nincs tudatában e világ veszélyeinek és félelmeinek. De minket is arra hívtak el, hogy gyermeki hitünk legyen, egyszerűen megpihenve és Jézusban bízva. Azonban, ha őszinte akarok lenni, voltak időszakok, amikor küzdenem kellett e szó fájdalmas valóságától való megkeményedés ellen. Ahelyett, hogy boldogan tudatában lennék a körülöttünk lévő káosznak, meg kellett küzdjek azzal a valósággal, hogy ez a világ hihetetlenül igazságtalan és aránytalan. Még hívőként is nehéz megérteni, miért tűnik néhány keresztény élete egyszerűnek, kényelmesnek, könnyűnek, miközben másoké úgy tűnik, hogy a földi poklot élik át. Bármennyire is igyekszem elnyomni ezeket a zavaros érzéseket, választ követelnek. Arra kényszerítenek, hogy nehéz kérdéseket tegyek fel. Ha Isten az Úr minden felett, és minden gyermekét egyenlően szereti, miért engedi, hogy egyesek élete kényelemmel teli legyen, míg mások

Szelektív mutizmus: 4 mód gyermeked felemelésére

Mit tegyél, mikor a gyermeked szelektív mutista? A szelektív mutizmus rejtélyes jelenség a nagyközönség és számos szülő előtt is. Vendégbloggerünk, Lisa Pelissier a lányával folytatott interjúban rávilágít erre az állapotra, és elmagyaráz 4 módot , mellyel támogatni tudja őt. 3 éves volt, amikor abbahagyta a beszédet. Először csak felnőttek előtt. Nincs ebben semmi szokatlan -gondoltam én- hiszen egy hároméves félénk a felnőttek előtt. De aztán nem akart beszélgetni a nagymamájával, azzal, akivel szoros kapcsolatban állt. Zavarba ejtő volt, de még csak 3 éves volt. Mindenki azt mondta, hogy majd kinövi. Sok gyermek átmegy ezeken a fázisokon, amikor nem beszélnek, különösen az óvodások. Mire öt éves lett, már nem beszélt a családon kívüli gyermekekkel sem. 6 éves korára már nem beszélt az unokatestvéreivel sem. 7 éves korára az emberek listája egyre szűkült, és azt is elutasította, hogy hangosan beszéljen hozzám, az anyjához, társaságban. Mi tudtuk, hogy ez nem csupán egy fázis. A fázis